Kennisbank
QuanTora > Support & Helpdesk > Kennisbank

Zoeken:


Hoe kan ik mijn gegevens backuppen?

Oplossing

Hoe kan ik mijn gegevens backuppen?

Een overzicht:

Backups van controlpanels zoals DirectAdmin.

DirectAdmin voorziet in twee backupmethoden die je beide kunt gebruiken afhankelijk van je gebruikersrechten. Als eerste is er de backup die je als controlpanel gebruiker zelf kunt maken. Deze backups nemen ruimte in beslag op je eigen diskruimte, dus je dient minimaal 1/2 tot 2/3 vrije ruimte in je hostingpakket te beschikken. Het voordeel is dat je deze backups zonder onze tussenkomst kunt maken en weer kunt verwijderen. Aan deze backups zijn nooit kosten verbonden.

Op 'admin' of 'reseller' nivo kun je nog backups maken waarmee een gehele gebruiker hersteld kan worden. Deze backups kun je automatisch laten draaien in de nacht op je eigen server of resellerpakket. Indien je zulke backup nodig hebt dan kun je tot ca. 24 uur aan data kwijt zijn. Indien je de laatst gemaakte backup nodig hebt zijn hier ook geen kosten aan verbonden.

Remote backups:

Daarna maken wij nog een 2de backup in de nacht. Hierbij kopiƫren wij elke nacht incrementeel jouw gewijzigde bestanden naar een aparte backupserver. Hierbij nemen wij niet alleen bovenstaande DirectAdmin backups mee, maar ook diverse andere directories. Deze directories zijn per server in te stellen. Hierbij houden wij een retentie van 1 dag aan. Deze backups zijn zeer geschikt voor het herstellen van een enkel bestand, maar ook in geval je een dedicated server of unmanaged vps hebt. Neem contact met ons op indien je hierover vragen hebt. Je hebt in dit geval altijd nog extra kopie in geval jouw meest recente backup verwijderd is. Deze backups kosten minder dan 2 euro per maand.

Rententie van Remote backups van backups:

Om helemaal op zeker te spelen, kopiƫren wij dagelijks ook nog eens de gegevens van voorgenoemde backupserver naar een tweede backupserver met een retentie van 14 tot 21 dagen. Dit systeem gebruikt compressie en kan zodoende relatief meer backupdata kwijt. Dit is een afgeschermd systeem waar alleen een engineer toegang heeft en handmatig de betreffende backup moet herstellen. De kosten voor het herstellen van een backup ouder dan 24 uur worden per incident berekent. Tijdens werkdagen en kantooruren zijn de kosten 20 EURO excl. btw.
Buiten deze tijden zijn de kosten 35 EURO excl. BTW per incident.
Werkdagen zijn Maandag tot en met Zaterdag, uitgezonderd feestdagen.
Kantoortijden zijn 09:00 tot 20:00.

Redundantie:

Dit heeft in feite weinig met backups te maken maar des te meer met het aantal incidenten waarbij een backup nodig is.
Daarom hebben wij het grootste deel van onze hardware voorzien van dubbele stroomaansluitingen van verschillende feeds, gebruiken wij overal hardware raid controllers met redundante disks en maken wij veel gebruik van de DSS7 Storage software van Open-e (waarvan wij ook dealer zijn) voor het bouwen van Active/Active iSCSI storages. Door vanaf disk tot en met netwerk nivo alles dubbel uit te voeren kan in veel gevallen belangrijke hardware uitvallen, zonder dat dit veel gevolgen heeft en er niet eens gebruik gemaakt hoeft te worden van backups.

Beveiliging:

Ook dit heeft niet veel met backups te maken, echter komen gehackte websites natuurlijk wel vaker voor dan kapotte hardware. Onze servers zitten allemaal achter hardware firewalls en zijn vaak zelf nog voorzien van een software firewall en IDS. In geval van Shared Hosting/Managed VPS zitten er meestal nog virusscanners en antispam producten bij. Webservers zijn meestal ook nog beveiligd met een Web Application Firewall en enkele andere tools.
Maar dit helpt allemaal niks indien jouw website lek is, niet bijgewerkt of onvoldoende getest. Dus kijk ook regelmatig wat jij zelf kunt doen.

 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen Tips voor veilige hosting
Hoe kan ik een backup maken of terugzetten in DirectAdmin?
Wat is Docker Hosting?
Server Beheer
Waarom is het verstandig om mijn website te updaten?
Artikel details
Artikel ID: 28
Categorie: Backups
Datum toegevoegd: 08-03-2018 14:50:10
Beoordeling (Stemmen): Artikel beoordeeld 3.0/5.0 (6)

 
« Ga terug

 
Powered by Help Desk Software HESK, brought to you by SysAid